V 200 reparatie

Reparatie aangedreven wielen van V 200; TE 764, 260 en 2260 (1958-1975).

Als de locomotief V 200 weinig trekkracht heeft en slecht vooruit komt dan is er iets mis met de aandrijving. V200rep
Het komt namelijk vaker voor dat een van de aangedreven wielassen slipt en dus niet wordt aangedreven.
Meestal is er een van de klauwkoppelingen die beide assen met elkaar verbinden los.

Op een of andere manier laat de klempassing van de klauwkoppeling los op de as!

foto 1

In het 1e geval is de gegoten klauwkoppeling op de verchroomde as los

 

En bij het 2e geval zit de messing bus los op de as waardoor het tandwiel doordraait

 

foto 3

foto 3

Als de voorste as verwijderd moet worden dan is dat nogal ingrijpend klusje, omdat dan het kopstuk gedeelte los gemaakt moet worden van het draaistel. Eerst moet natuurlijk de behuizing of kap van de locomotief worden genomen. Dan dienen de lippen (van het draai-bok) die op het kopstuk zichtbaar zijn omgebogen te worden en wel zo recht dat het kopstuk eraf genomen kan worden. Vervolgens moeten de twee schroefjes, waarmee het aandrijfblok vast zit aan het motor-bok, verwijderd worden waarna het aandrijfblok uit het draai-bok geschoven kan worden.

Let op, er zit tussen de twee klauwkoppelingen een kunststof kruisje dat bij montage weer er tussen geplaatst moet worden (foto 3 hiernaast).
Ik heb een goede ervaring met industrie seconden lijm waarmee ik de klauwkoppeling vastlijm op de as, je kunt het ook met twee componenten lijm doen.
Wanneer je beide delen vast heb zitten kan alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd worden.

foto 4

foto 4

Let vooral op het kunststof kruisje dat tussen de beide klauwkoppelingen moet zitten. Zorg ervoor dat de klauwkoppelingen 45 graden van elkaar gedraaid staat, voordat je het gerepareerde aandrijfblok in het draai-bok schuift.
Als de schroefjes weer vastgedraaid kunnen worden dan heb je de boel goed op zijn plaats zitten.Er blijft nog een probleem over: de lippen dienen terug gebogen te worden en dat vergt enig geduld en een speciaal werkje (foto 4). De lippen moeten met een tang iets omgebogen worden en waarna je met behulp van een drevel of schroevendraaier en hamer de lip terug tikt in het kopstuk.
Heel belangrijk is het kopstuk goed te ondersteunen anders kan je geen goede kracht zetten om de lippen geheel terug te buigen.
Om het kopstuk goed vast te krijgen op het draai-bok kan je een druppel industrie seconden lijm op de omgebogen lip doen.

foto 5

foto 5

Bij de reparatie van het tandwiel met schuine vertanding op de as moet ook het aandrijfblok verwijderd worden uit het draaibok (foto 5).
Daarna moet je met behulp van een poulietrekker de wielen van de as trekken. Er zitten aan weerskanten een schroefje die verwijderd moeten worden om de twee helften te kunnen scheiden, zodat je bij de as kan komen. Deze moet dan compleet vervangen worden, omdat de messing bus gescheurd is en daardoor niet meer vast zit op de as waardoor het tandwiel los zit (foto 6).

foto 6

foto 6

Hiervoor kan je bij Ton Jongen een vervangend nieuw exemplaar kopen en alles in omgekeerde volgorde monteren. Let vooral nog even op de juiste wielafstand wanneer je de wielen op de as tikt en smeer met vet het tandwiel met schuine tanden.
Wanneer een van beiden boven genoemde storingen zich voordoen aan de zijde van de motoraandrijving dan moet eerst de perma-motor losgemaakt worden van het motor-bok en daarna de twee schroefjes waarmee het aandrijfblok vastzit aan het motor-bok. Daarna dienen de twee lippen van het draai-bok te worden omgebogen met behulp van een gebogen punttangetje zodat je het aandrijfblok eruit kan schuiven.
Hierna volgen de reparaties zoals hierboven genoemd.

W. Aerts ©5/2013