TE2238 ELLOK E63

TE 2238 C rangeer ELLOK (E 63) groene uitvoering speciaal voor de Zwitserse markt.

2238

foto 1

De Trix Express 2238 is geproduceerd van 1962 tot ongeveer 1990 in een groene en vanaf 1967 ook in een rode uitvoering. De behuizing is van kunstof met op het dak een pantograaf gemonteerd. Het onderstel van de locomotief is gelijk aan de TE 2261, 2262 of 2263 C rangeer diesel V 36 uitvoering. Met een beetje ‘veel’ fantasie lijkt hij op een E 63!
COOP Zwitserland.
In Zwitserland werd aan het eind van de vijftiger en begin van de zestiger jaren door een bekende detailhandel keten CO-OP de Trix-Express-Bahn met behulp van spaarpunten aangeboden. rangerDeze waren voordeliger dan de beginsets van Trix Express, de modeltrein setjes zaten in een eenvoudige over vierkante bruine kartonnen doos met geen afbeeldingen erop en de inhoud bestond uit een lok, drie goederen of personen wagons, 11 bochten, 1 aansluitrail, 2 rechte paprails, aansluitdraad rood en blauw en een handleiding in Duits, Frans en Italiaanse spraak. Uit een opgave van 1961 moesten hiervoor 1800 punten worden gespaard. De trafo werd niet bij geleverd en moest men apart kopen voor de prijs van 23 Zwitserse Franc. Volgens informatie zijn er vijf verschillende sets bekend die geproduceerd zijn vanaf 1958 tot ca 1967.

Pantograaf.

De bij foto1 afgebeelde TE (2)238 is er een met een apart model werkende pantograaf, deze lijkt op de E 63 pantograaf van Piko.

foto 5

foto 5

De Trix Express uitvoering had een Trix model pantograaf (zie links op foto 5) die gemonteerd zit op een donker of licht grijs kleurig kunstof plaatje met isolatoren dat vervolgens gemonteerd zit op de twee gaatjes in het grijze dak. Terwijl er voor de CO-OP C Ellok een starre zwarte kunstof pantograaf op diende te zitten die in de twee sleufjes van het grijze dak werd geklikt. Het is dezelfde pantograaf waarvan er twee op het bekende CO-OP lokje TE 2237 de zogenaamde pseudo BLS Ae4/4 gemonteerd zitten speciaal voor de Zwitserse markt.  Volgens informatie gaat het hier over een speciale oplage van een bekende speelgoedhandelaar Franz Carl Weber (FCW) uit Zwitserland, deze heeft al vaker exclusieve speciale oplagen van bekende modeltrein merken gehad zoals bijvoorbeeld voor kerstmis 1955 de Trix Express E 10 in een groene (E94) kleurstelling alleen voor de Zwitserse markt. Hieruit valt ook af te leiden dat in de naoorlogse jaren bij het Zwitserse grootbedrijf alleen groene of bruine locs reden en geen blauwe locs, waardoor de blauwe modellen als niet verkoopbaar werd ingeschat.
De op foto1 afgebeelde lok was los verkrijgbaar bij FCW in de zogenaamde flap-doos geel oranjerood met een flap van de stoomlok 211 en daarover heen geplakt een etiket waarop blauw gestempeld is 238. Tevens werd hij ook aangeboden als set volgens de catalogus van FCW uit 1961/1962 met twee goederenwagens of personenwagens. pantoOmdat de klanten van FCW de CO-OP pantograaf niet beviel heeft FCW deze verwijderd en er een Sommerfeldt pantograaf op geschroefd. De pantograaf is met behulp van een schroef in het midden van het dak op de kap bevestigd. (zie foto 3) Het is aan te nemen dat deze E 63 geld als 1e serie van de C Ellok nog voordat de lok in 1962 als nieuwtje door Trix Express werd gepresenteerd.

Franz Carl Weber (FCW).

Deze zgn. FCW uitvoering heeft geen functie schakelaar voor de pantograaf op het onderstel. In verhouding lijkt het een wat te grove pantograaf met hoog liggende groene isolatoren, vergelijk hem maar eens met de Trix pantograaf. (zie foto 5) Ik heb deze uitvoering al enige jaren geleden verkregen uit een verzameling afkomstig van toevallig een Zwitser die op Malta woonde. In die tijd heb ik aan enkele Trix modeltrein liefhebbers/verzamelaars gevraagd wat het zou kunnen zijn, de meningen waren verdeeld, onbekend of iemand heeft er een Märklin pantograaf op gezet, maar ook een melding van het is een oplage/uitgave van de Zwitserse Trix importeur etc.

trioOp foto hiernaast is links het 1e Trix model pantograaf uit 1962-1973 te zien en in het midden een latere variant uit 1974-1984, de bevestiging op het dak blijft ongewijzigd.
Er is bestaat ook speciaal voor de Zwitserse markt een 2238 C Ellok in een bruine (kunstof) kap uitvoering. (zie foto 6 + 7) Deze ziet er zeer fraai uit maar is ook uiterst zeldzaam, de kap is niet gespoten en is in een bruine kunstof kleur met een functie schakelaar op het onderstel. Het is een speciale oplage uit ca 1961 tot ca 1963 van FCW, deze kleurstelling is tot stand gekomen omdat in die tijd bij het Zwitserse groot bedrijf de Rangeer Elloks roodbruin waren.
De 2238 van Trix met een rode behuizing is pas in 1967 op de markt gekomen en was uitgevoerd met de zogenaamde schuifblok koppeling. Van de rode uitvoering is bekend dat de 1e uitvoering een gespoten rode kap is. redDe kunstof kap is oranjerood maar had waarschijnlijk niet de gewenste donkerrode kleur en is daarom in de DB donker rode kleur gespoten. De verflaag laat zich gemakkelijk beschadigen en daarom kan het zijn dat deze verflaag is verwijderd en dan krijg je ook een bijzondere oranjerode kleur, zie foto 8. Er zijn dus oranjerode uitvoeringen bekend waarvan de donkerrode kleur is verwijderd.

Bron J.P. Enz

W. Aerts ©3/2013