Sleperveer reparatie

Afgebroken sleperveer reparatie van een Trix locomotief.

foto1

foto 1

Wanneer de sleperveer is afgebroken kan er geen goed contact meer zijn voor de stroomgeleiding tussen sleper en railstaaf.
Het gevolg is dan vaak dat de lok stil komt te staan op wissels en kruispunten, dus vooral daar waar onderbrekingen in de rails zitten. Meestal zie je dat de sleper los hangt en geen veerdruk meer heeft (zie afb. hiernaast).

 

 

foto2

foto 2

Het probleem zit hem in de afgebroken veer onder de sleperhouder, meestal gebeurt dit doordat er aan gebogen is voor een betere veerdruk van de sleper op de rails te verkrijgen (zie afb. 2). Niet doen, vervang tijdig de versleten slepers met het juiste type slepers en je hoeft de sleperveer in principe niet te verbuigen.

 

 

 

foto3

foto 3

Om nu niet de gehele sleperhouder te hoeven vervangen, probeer dan een sloop deel van een oude sleperhouder te verkrijgen en verwijder het busje dat geklonken zit met het draadje om daarna het gehele goede veerplaatje er uit te krijgen (zie foto 3).
Bijna alle Trix locomotieven hebben een dergelijk constructie voor de slepers. Je kunt ook van dun messing eenzelfde model lipje knippen en dat vast solderen aan het afgebroken gedeelte, maar meestal is dan de veerdruk te sterk en dat hoort niet.

foto4

foto 4

Voordat je het nieuwe gebruikte veertje gaat vast solderen op het afgebroken gedeelte moet je het eerst doorknippen zoals aangegeven bij de rode pijl op foto 4 , zodat hij gemakkelijk over het busje gaat waar het schroefdraad in zit en waarmee je de sleper met houder op vastschroeft.
Je moet eerst het nieuw gebruikte veertje vertinnen, voordat je hem gaat vast solderen op het afgebroken gedeelte.

 

 

Plaats daarna het nieuwe veertje over het busje en dan hoef je alleen maar met het soldeer boutje het nieuwe veertje warm te maken waarna het vanzelf vast komt te zitten op het bestaande afgebroken gedeelte. Zie foto 5.

foto5

foto 5

 

Sleper montage.

Nu kan de sleper met houder weer gemonteerd worden en zal de sleper de gewenste veerdruk hebben waardoor de locomotief storingvrij en
vooral zonder te schokken over de rails zal rijden.

Op de foto is de sleper weer gemonteerd en is zit zichtbaar even hoog als de andere sleper.

foto7

foto 7

 

W. Aerts © 6/2013