Trix Express Batterijlok van zwart naar lichtgroen.
Enige tijd geleden heb ik een aantal Batterij locomotieven op de kop getikt waarvan de meeste zwart geschilderd waren. Na de geschilderde batterij lokjes eens nader te hebben bekeken door de kap te demonteren kwam ik tot de ontdekking dat er een in een lichtgroene kleur was geweest. Het was de versie met gesloten of de niet doorbroken wielen. Het lokje verkeerde in een complete en nette staat, zonder afgebroken delen. Waarschijnlijk was ie van de Trix Zandbaan 603, tenminste volgens het nummer op de doos die er leeg bij was.
Remvloeistof.
Daarom meteen maar eens aan de slag en bedenken hoe je een dergelijk kap nu weer in de oorspronkelijke staat en kleur terug kunt krijgen. De kap was inmiddels al meer dan 50 jaar oud en waarbij het risico vermeden moest worden op de plastic kap met een verfafbijtmiddel te behandelen! De kap is van een hardere kunstof en waarbij de weekmaker die in kunstof zit waarschijnlijk niet meer aanwezig zal zijn. Daarom zijn de kappen van de batterijlocs vaak kapot en vooral bros een stootje en het breekt gelijk.
Uiteindelijk heb ik naar een andere oplossing gezocht en ik had wel eens gehoord dat wanneer je ergens een oude verflaag van moet verwijderen dat een goed resultaat wordt bereikt door in dit geval de kap in een bad met remvloeistof (foute benaming: remolie) te leggen.
Oude verf verwijderen.
De oude verf laag die erop zat was zo dik, daardoor duurde het even voordat alle zwarte verf van de kap was verwijderd. Daarom heeft het toch wel ongeveer twee weken geduurd voordat alle oude verf van de kap was verwijderd en waarna uiteindelijk de lichtgroene kap zichtbaar werd. De remvloeistof heb ik afgespoeld met een warm (afwasmiddel) sopje met behulp van een kwastje, maar dan blijven er nog kleine stukjes lak zitten die nog extra behandeld dienen te worden.